Hoe een kopje thee je energie kan verdubbelen.

Je energie verdubbelen.., dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, want…: Sta je ’s morgens al moe op? Race jij ook de hele dag gewoon door? Is je werk nooit af en ontbreekt het je aan tijd voor jezelf? Ervaar je dat het je allemaal heel veel energie kost? Maakt jouw hoofd ook altijd overuren? Het lijkt wel alsof jij altijd op ‘AAN’ staat.

Herken jij dit? En ga jij mij nu ook vertellen dat die waslijst van jou ook echt zo lang is én ook echt niet korter kan? Lees hierover meer: 7 Tips om tijd te besparen
Die boog kan echter niet altijd gespannen zijn. Maar hoe geef je in godsnaam dan iets meer speling op je ultra gespannen boog, als je het zo ontzettend mega druk hebt? En je de energie steeds minder en minder voelt worden?

Tromgeroffel.., hier komt ie:
Gun jezelf elk uur een minivakantie van 5 minuten.

 

WAAATTTTTT? Ja hoor, dat kan! En dat kost geen geld (ook altijd fijn), maar geeft jou wel de ruimte om  even stoom af te blazen, tijd voor jezelf te hebben én even dat hoofd op ‘UIT’ te zetten. In tijden van druk en veel is dit jouw mini-break waarin jij energie bij kunt tanken, tovert het minimaal een glimlach op je gezicht en kun je er daarna weer tegen. En JUIST in drukke tijden is dit cruciaal om je nog aanwezige energie niet helemaal door het doucheputje te zien verdwijnen. De kans is nl groot dat jij op drukke dagen je aandacht aan iedereen geeft.., behalve aan jezelf!

En waar moet ik dan aan denken hoor ik jou denken? In die 5 minuten.., daar kan je toch niks in doen!
Wedden van wel! Onderstaand lijstje is eindeloos aan te vullen en biedt je de inspiratie om vanuit jouw eigen realiteit te kijken naar wat jij nodig hebt en wat bij jou past gezien je werk en/of thuis situatie.

Naar de wc gaan moeten we allemaal. Ook al is dit misschien niet de meest inspirerende plek om te zijn, het is wel een plek waar niemand jou stoort, niemand je ziet. En wanneer jij je ogen dichtdoet en je focust op je ademhaling, zie je zelf die plek ook niet. Focus je bij je inademing op energie bijtanken en bij het uitademen op loslaten wat niet van jou is (wat je mogelijk net bij die vergadering wel opgepikt hebt).

Pauze.., een heerlijk woord, maar hoe vaak neem je ook ECHT pauze. Sta jezelf toe ook daadwerkelijk in de pauzestand te gaan, dus niet ‘nog effe dit en nog effe dat’. Zorg dat je rustig zittend eet en je aandacht is bij WAT je eet en mogelijk bij de mensen om je heen. Waarbij je het NIET hebt over het werk, maar interesse in elkaar toont.

Pauze.., nog een keer. De tijd die overblijft na de lunch kan je blijven zitten, maar je kunt ook, alleen of samen, nog een wandeling maken in de omgeving van je werkplek. Hopelijk een mooie, inspirerende omgeving, maar zelfs bij een ietwat saaie omgeving ben jij in ieder geval in beweging en er kan letterlijk lucht en wind door je hoofd.

Is het een lange vergader/overleg dag, waar mogelijk niet alles altijd even soepel verloopt en jij mogelijk last hebt van collega X die altijd…. Dan zijn er zelfs zittend oefeningen die je kunt doen waardoor je de energie (weer) bij jezelf kunt houden. Heel simpel: wiebel met je tenen, til ze op in je schoenen en zet ze weer neer. Voel dat je contact maakt met de grond waardoor je automatisch zelf ook weer grondt. Concentreer je op je ademhaling (ook al zijn het er maar 2 of 3 die jouw aandacht even krijgen). Daardoor merk je bijv. dat je wel heel hoog aan het ademen was door bijv. je irritatie en keer je hierdoor weer terug naar jezelf. Eén voor één je billen optillen en weer laten zakken is erg prettig voor je ruggenwervels die hierdoor wat lucht krijgen. Maar ook door te voelen hoe je zitvlak de stoel raakt, kom je weer meer in contact met jezelf en houd jij je energie ook bij jezelf.

Heb je veel gezeten: loop de trap een paar keer op en neer (liefst met nog iets in je handen dat toch naar beneden of boven moet).

Dans op het eerste het beste liedje dat op de radio voorbij komt, of zet juist iets prachtigs op wat nu het beste past. Doe dit alleen of misschien wel samen met je kind.Kan het echt niet in het openbaar: neurie in je hoofd een liedje en dans in gedachte. Wedden dat ik al een glimlach zie verschijnen op je gezicht!

Heeft je hoofd hard gewerkt?: trek een aantal gekke bekken (wel of niet voor de spiegel). Beweeg je kaken in alle richtingen op en neer, gaap eens lekker. Draai en beweeg je hoofd rustig op en neer. Geef je gezicht een mini massage door zachtjes met je vingertoppen je slapen en voorhoofd te masseren. Lekker hè!

Ben je juist veel in beweging geweest: ga zitten en doe je ogen dicht en focus je op je ademhaling. Zet mogelijk een rustgevende cd op.

Sta je onder de douche: focus je op de waterdruppels die je lijf raken. Ze verfrissen je en nemen mee wat jij niet meer nodig hebt. Wat wil je loslaten? Geef dát dan maar wel aan het douche putje.

Douche

Doe 1 yoga of tai chi oefening waardoor je vanuit rust en aandacht voor jezelf in beweging bent.

Steek een geurkaarsje of wierookstokje aan. Zet je ogen en oren op UIT en laat je neus haar werk doen. Wat doet dit geurtje met je, waar doet het je aan denken?

Zet jezelf een verrukkelijk kopje thee (nou vooruit, met een lekker blokje chocola erbij) en drink dit op met jouw volledige aandacht. Kijk naar het prachtige plaatje van je dubbelwandige mok met dat verrukkelijke blokje chocola ernaast. Hoe ruikt de thee, welke kleur heeft de thee? Hoe voelt de mok in je handen, wat proef je als je de eerste slok doorslikt? Maak hier misschien wel een leuke schets van, of maak een foto van dit rustgevende plaatje. Wanneer jij je je thee, met aandacht voor elke slok, op hebt, voel jij je als herboren!
Dit in tegenstelling tot datzelfde kopje thee half koud nog even naar binnen te gooien terwijl je bezig bent met…

 

Twee dingen zijn nu heel belangrijk bij dit eindeloos door jezelf aan te vullen lijstje:

  • Er zorg voor dragen dat je dit ook echt doet! Tip: zet elk uur de timer op je telefoon. Er zijn bijv. prachtige klankschalen apps waardoor je een zachte reminder krijgt dat het hoog tijd is om energie bij te tanken. Kies ELK UUR minimaal één van deze tips uit voor jouw mini-vakantie. Hoe druk je het ook hebt!
  • Gun jezelf deze 5 minuten jouw volledige aandacht! Laat alles los en FOCUS op deze paar minuten waarin je niks moet, niks hoeft, dan alleen maar alle aandacht aan jezelf te geven.

Op dit moment zit er een brede grijns op mijn gezicht omdat ook ik, van mijn eigen lijstje, nog veel kan leren. Mijn eerste actie is nu meteen een geurkaarsje aansteken, mmmm.
Ik wens je veel inspiratie toe en geniet van je energie gevende TIJD VOOR JOU!
Voel je aan alles dat het hoog tijd is voor dit en misschien nog wel meer? Wil je weten hoe jij structureel iets kunt doen aan ‘het altijd druk hebben en te weinig energie voor de fijne dingen’? Dan is mijn GRATIS cursus De tijd vliegt, maar jij bent de piloot, misschien wel iets voor jou. Voor meer informatie kun je klikken op onderstaande afbeelding.

stress