Mind-Walk: de weg naar buiten, die naar binnen gaat

 

Voel jij je met regelmaat gestrest en (over?)vermoeid? Pieker je regelmatig, ben je eigenlijk niet tevreden met hoe je leven gaat, maar kan je er moeilijk de vinger op leggen? Sjees jij maar door, zonder de tijd te hebben (nemen?) om eens bewust stil te staan, je te ontspannen, je hoofd leeg te maken? Dan zou Mind-Walk wel eens het antwoord kunnen zijn!
In dit blog vertel ik je wat Mind-Walk precies is, wat het jou aan concreet resultaat oplevert en hoe Mind-Walk er concreet uitziet. Na het lezen van dit blog weet jij of je Mind-Walk graag eens zou willen proberen (lees: ERVAREN-VOELEN-DOEN).

 

Mind-Walk

 

Mind-Walk: waar komt het vandaan?

Mind-Walk is ontstaan doordat Jacqueline Smeets, de grondlegster van dit concept, op een bepaald punt in haar leven de Camino gelopen heeft. Tijdens die vele gewandelde kilometers maakte ze gebruik van haar kennis m.b.t. yoga, tai chi, mindfulness en meditatie. Al wandelend ontstond het concept, als ook de verschillende thema’s die later de 10 weekse training Mind-Walk werden. Het is een sterke combinatie van in- en ontspanning, van naar binnen en naar buiten keren, van vooral ontspannen voelen en doen.

 

Wat is Mind–Walk?

Mind-Walk is een vorm van ontspannen wandelen, gecombineerd  met invloeden uit de Yoga, Tai Chi, Mindfulness en Meditatie. Het is een veilige en effectieve manier om je gezondheid en fitheid te verbeteren. Het is geschikt voor beginnende en gevorderde wandelaars van alle conditie niveaus. Wandeltempo en intensiteit van de oefeningen is namelijk altijd aan te passen aan jouw (on)mogelijkheden.

MInd-Walk

 

Voor wie is Mind-Walk?

Eigenlijk zou je beter kunnen vragen: Voor wie niet? In onze huidige tijd kampen heel veel mensen (veel te veel mensen!) met dezelfde soort klachten. Heb jij moeite met ontspannen? Neem je de tijd niet om je te ontspannen? Weet je niet hoe je het moet doen? Ervaar jij stress? Slaap jij slecht? Maakt jouw hoofd ook overuren? Zit jij veel te veel (binnen)?

Dan is Mind-Walk zeker iets voor jou!

Programma/ Werkwijze van Mind-Walk

We gaan in een groep van maximaal 10 personen, de natuur in.  Je leert verschillende ontspanningstechnieken en ademhalingsoefeningen.  Deze oefeningen zijn geïntegreerd in een wandeling van ongeveer 4 km (bij de 10 weeks training).
Mind- Walk is een Mindfulness based training. Dat houdt in dat er naast Yoga en Tai chi ook gebruik gemaakt wordt van technieken uit Mindfulness. Opgedane ervaringen en inzichten worden middels cadeautjes verankerd, zodat jij de concrete tips en oefeningen ook in je dagelijks leven integreert.

Mind-Walk

 

Resultaat van Mind-Walk

Op de eerste plaats ga je sowieso ontspannen wandelen (en genieten) in de natuur. Dat maakt dat jij je fitter en energieker voelt na deze wandeling. De oefeningen helpen jou je hoofd leeg te maken, waardoor je stemming verbetert. Je ervaart een betere mentale en emotionele fitheid. Daarnaast verbeter jij je concentratie  en merk je dat je steeds gemakkelijker  kalmte en rust in jezelf voelt. Hoe meer jij je de technieken van Mind-Walk je eigen maakt, hoe beter jij je focus kunt houden en dus minder snel afgeleid bent.

Dit vraagt natuurlijk, zoals met alles in het leven, wel enige oefening en consequent DOEN.
Wanneer jij de handvatten die je krijgt ook in weet te zetten in je dagelijks leven (privé en professioneel), zal Mind-Walk een zeer prettige, positieve gewoonte in je leven gaan worden.

Het allermooiste aan Mind-Walk is misschien wel dat je het ALTIJD kunt doen, want buiten is er altijd voor je. Je hoeft de voordeur maar open te doen en te beginnen met lopen. Een park en/of mooi stuk natuur is een extra bonus, maar niet eens noodzakelijk.

Mind-Walk

 

Vormen van Mind-Walk

De basis van Mind-Walk is de 10 weken durende training van steeds 1.5 uur. Elke training heeft haar eigen thema en gaandeweg de weken vindt er steeds meer verdieping plaats m.b.t. de ingezette technieken. Maar jij zal ook in jouw eigen persoonlijke proces steeds meer in contact komen met jouw eigen kern. Met wie jij ten diepste bent.

Wil jij vanuit doen ervaren of Mind-Walk iets voor je is, dan kan je een kennismakingsworkshop bijwonen, waarin je heel laagdrempelig kennis maakt met Mind-Walk.

Thema Mind-Walk.  Het grote verschil met de ‘gewone’ Mind-Walk is de tijdsduur. Tijdens de Thema Mind-Walk staat één specifiek thema centraal  en maak je een wandeling van ongeveer 7 kilometer. Naast de specifieke Mind-Walk inhoud zal er ook ruimte zijn voor andere opdrachten, gerelateerd aan het thema. Tijdsduur: 3,5 tot 4 uur, of een hele dag.

Mind-Walk voor bedrijven en organisaties is ook een vorm van Mind-Walk die tot de mogelijkheden behoort. Vanuit duurzaam personeelsbeleid gezien, kies je met Mind-Walk voor een preventieve aanpak m.b.t. ziekteverzuim door stress en burn-out.
In mijn blogs over buiten zijn Deel 1 en Deel 2 lees je alles over de voordelen.

Voor concrete data en inhoud verwijs ik je naar mijn Facebookpagina. Heb je vragen? Ik beantwoord ze graag!