Niemand is een binnenmens.., ga naar BUITEN! Deel 1


Buiten ZIJN, er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat buiten zijn goed is voor onze gezondheid. Toch zit het overgrote deel van alle mensen (bijna) de hele dag binnen. We zitten in de auto (in de file?) van en naar ons werk, we zitten op kantoor en dan sluiten we de lange werkdag af met.., thuis op de bank hangen. Moe van al het harde werk (én het binnen zitten!).
Dag in, dag uit weer opnieuw! In een serie van 2 blogs lees je over alle voordelen van buiten zijn.

Ik weet bijna zeker dat je geen onderzoek nodig hebt om jou te vertellen wat de voordelen zijn van buiten ZIJN. Wanneer jij namelijk bewust om je heen kijkt wanneer je door een bos of park loopt, VOEL je aan en in je lijf hoe goed het je doet. Voor iedereen die graag wat meer onderbouwing krijgt, hier zijn de voordelen:

 

Reflectie

 

Voordeel 1 van Buiten ZIJN

De natuur is goed voor de algehele gezondheid. Wandelen in de natuur werkt stress verlagend. Onderzoek wijst uit dat mensen die twee nachten in de natuur doorbrachten een lager cortisolniveau hadden. Cortisol is een hormoon dat een indicatie vormt voor het ervaren van stress. Uit een ander onderzoek bleek dat de proefpersonen een verlaagde hartslag hadden. De natuur draagt ook bij aan een verlaagde bloeddruk.  Dit blijkt zelfs te gelden wanneer je, als je op het werk uit het raam kijkt, natuur ziet. En dan blijkt de natuur ook nog positief van invloed te zijn voor je immuunsysteem en werkt buiten zijn ontsteking verlagend.

Wanneer ik flink gestrest ga wandelen kan het goed zijn dat ik eerst 15 tot 20 minuten stevig doorstamp zonder ook maar iets te zien of te horen. Met een vol hoofd.., meters maken. Maar vroeg of laat komt er een moment dat ik me ineens bewust word van waar ik ben. Ik voel de wind op mijn gezicht, ik hoor een vogeltje, ik voel dat mijn ademhaling dieper in mijn lijf zakt, ik ruik het bos.

 

Buiten

 

Voordeel 2 van Buiten ZIJN

Buiten ZIJN verbetert je korte termijn geheugen. Uit een test blijkt dat 20% van de testpersonen beter presteren op een geheugentest, na een wandeling in de natuur.  Je hoofd, vaak overvol van al die prikkels die je al hebt opgepikt gedurende de dag, kan buiten veel onnodige ballast opruimen. Door bijna letterlijk het uit je hoofd te laten waaien ontstaat er ruimte voor nieuwe informatie.

 

Buiten

 

Voordeel 3 van Buiten ZIJN

Buiten zijn is een remedie tegen oververmoeidheid. Vaak betekent in deze tijd oververmoeidheid een mentale oververmoeidheid. Je hoofd, je hersenen lijken wel geblokkeerd door al die prikkels. Je brein heeft een herstellende omgeving nodig en dat is.., de natuur! Uit een studie blijkt dat zelfs door het kijken naar plaatjes of filmpjes van de natuur, dit al zijn werk doet. Gevoelens van ontzag, die ontstaan wanneer je op een mooi plekje geraakt wordt door de natuur, geven ook een mentale boost.

Op de bank hangen en door je social media scrollen (en dus nog meer prikkels binnen halen) is dan ook niet de oplossing. Wat let je om na het eten, of voor het naar bed gaan, een wandeling te maken en je mentale oververmoeidheid eruit te wandelen?

 

Wil jij ook eens ervaren hoe heerlijk het Buiten ZIJN is en vind je het misschien lastig om dit zelf op te pakken? Meld je dan aan voor een kennismakingsworkshop Mind-Walk. Zie voor concrete informatie en natuurrijke inspiratie mijn Facebook pagina.